Bygg ett TRANSPARENT transparensparti

En del menar att vi inte behöver ”älta” misstagen som begåtts inför 2014 års val.Att det kan skada partiet med för mycket debatt. Som om valet står mellan en shitstorm (som kommer att riktas mot Anna Troberg) och att inte debattera utan blicka framåt.

Bristen på transparens i partiet är ett av de stora problemen vi har. Därför är jag helt mot att undvika debatt om gångna misstag och misstag under valet 2014 nu. Debatten behövs

Ju mer jag får veta om valet 2014 och 2010 ju mer tar jag mig för pannan i ett FACEPALM. Jag inser att så mycket skett i partiet som en vanlig dödlig medlem inte kunnat ha insyn i. Jag har vetat lite mer, och anat lite, men inte ens jag, en aktivt snokande medlem som VELAT kommunicera, har vad partiets ledning, styrelse och ledamoter i EU-parlamentet pysslat med.

PP är Sveriges minst transparenta parti i många avseenden. Inget annat parti skulle kunna delas i två delar som motarbetar varandra under valrörelsen utan att det läcker ut. I PP gick det. De flesta i partiet visste inte om det.

Och vad ansåg ledningens ”hemliga rådgivare” om saken? De verkar ju inte ha varit mycket att hänga i julgranen.

Varför är det så?

Efter valet 2010 var det inbördeskrig i partiet. Men förhållandevis lite om inbördeskriget läckte ut till andra. Valet hade varit en katastrof, vår MEP Christian och vår blivande MEP Ameila bojkottade riksdagsvalet, men det diskuterades inte öppet varken före eller efter valet. Sjökorten var en katastrof men diskuterades inte grundläggande före eller efter valet. Alla lustiga debatter, tex minns ni att frågan om partiets interna val av operativsystem var den hetaste frågan våren 2009? Mer än i shitstormen, dvs…

”Vi ska inte blicka bakåt så mycket låt oss blicka framåt” fick jag som svar då jag efter valet 2010 försökte prata med några i PP om valet.

Ju mer jag studerar PP.s historia ju mer tror jag svärmtänkandet är en del av problemet vi har.

Jag har redan skrivit om Rick falkvinges bok om svärmtänkandet. Boken har vissa problem. Dels beskrivs svärmen som framåtblickande (på typiskt fundamentalistiskt NLP -sätt anses det negativt att blicka bakåt för mycket, inklusive att prata om gångna problem), dels som automatisk (processer sker per automatik) och dels saknas mekanismer för ledning och medlemmar att föra fram problem inom svärmen.

Det är ABC i organisationsutveckling att dessa tre beståndsdelar leder till bristande transparens. Att inte blicka bakåt medför att man… inte diskuterar igenom det som skett bakåt. Att tro överbetona automatiska processer gör att man tror att automatiska processer, inte mänskliga ingripanden, kommer att lösa problemen i svärmen. Och att det saknas mekanimen för att synliggöra och räta till problem gör att problem inte belyses.

Ju mer jag läser ricks bok, Ju mer övertygad blir jag att vi måste skapa ett svärmtänkande som är mindre baserat på gottköpsvarianten av NLP. NLP utan att man medvetandegör gångna misstag och felaktiga beteende- och tankemönster brukar leda till att man upprepar gångna misstag och mönster, hur mycket man än vill inbilla sig att man ändrat mönsterna.

Men men. Det är kanske en överkursdiskussion. Jag tror att få läsare ens vet vad NLP är eller hur Ricks svärmtänk ser ut.

Bygga transparens

Poängen är att det har kommit in folk i partiet med en bra förståelse av hur man bygger rörelser. Låt oss använda det för att utveckla partiets kunskap om massorganisering av svärmar.

Med andra ord. Vi måste bygga ett transparent parti.

Vi kan inte bara blicka framåt och bygga partiet från scratch. Vi måste veta vad vi gjort fel och välja nya strategier. Det vi kan börja med är att få transparens i partiet. Ett parti som kräver transparens måste också kunna uppvisa nån form av transparens. Och misstagen som begåtts MÅSTE debatteras.

Endast i solen spricker trollen…

Att kasta ut Anna Troberg eller byta ut hela ledningen löser inget. Det vi måste göra är att byta metod och tänkande.
PS

Men lite sorgligt är det att jag skriver detta men känner att jag inte riktigt vågar posta detta i PP:s officiella forum. Partiet är inte redo för transparens och debatt om metod och misstag.

Kommentera

