Så här kommer riksdagsvalskampanjen att se ut för Piratpartiet

Kampanjmaterialet och teman för höstens riksdagsval är klart. Ni kan kika på det här.

https://piratprat.files.wordpress.com/2014/07/ppmanual.pdf

https://piratprat.files.wordpress.com/2014/07/manual_riksmaterialet_fin.pdf

Jag låter materialet tala för sig själv. Ledning och styrelse har fått mina varningar inför releasen. Spretigt. Affischer man måste bifoga förklarande text till.

Tydligt budskap saknas, spretigt och kärnfrågorna lämnats. Noll om massövervakningen egentligen. Det står inte ens ”rösta på PP i valet 2014” på afficherna, vilket är lustigt för riksdagsvalsaffischer. Dessutom saknas ÅTERIGEN vår hemsideadress vilket är lustigt för många påtalade att det var felet med materialet som kom ut hösten 2013. Katterna är söta och texterna till affischerna tidvis bra, men som sagt står inte affischerna för sig själva. De är ofta luddiga med konstig text (att färre anställs, vad menas med det?)

Men som sagt det är RIKSDAGSVAL, att man glömt den lilla detaljer RÖSTA PÅ PIRATPARTIET, är smålustigt. Och återkopplingen till alla som la förslag inför riksdagsvalet på olika forum är usel.

Jag och andra har redan levererat kritik. Så här svarade Anna Troberg på kritiken.

God morgon!

Jag har läst vad som skrivits om kampanjen här och tar det med mig. Jag tar också med mig det faktum att kritiken levererats med den ena förolämpningen efter den andra som varken jag eller någon annan ansvarig eller random aktivist som hjälpt till med kampanjen förtjänar helt oavsett vilken subjektiv uppfattning man själv råkar ha om kampanjen.

Jag vet att bland annat Torbjörn efterlyst peka med hela handen-ledarskap, så här kommer det önskade peka med hela handen-ledarskapet:

Kampanjen kommer att presenteras i dag precis som planerat. Den är resultatet av många långa samtal med både aktivister och utomstående pr- och kampanjfolk. I dessa samtal har kaxighet, framtidsvisioner och humor ständigt dykt upp som önskemål. Det har vi tagit till oss. Jag har aldrig någonsin inbillat mig att det hela skulle falla alla i smaken, eftersom det enda som faller alla i smaken är intetsägande mellanmjölk som inte genererar vare sig intresse, media eller röster. Det faktum att ni blir så provocerade tar jag som ett kvitto på att vi tagit fram en kampanj som det finns en god chans att människor kommer att prata med varandra om.

Jag hoppas att ni förmår ställa era egna subjektiva smaklökar åt sidan och vara en aktiv del av valkampanjen. De viktiga politiska frågor vi har att jobba med de kommande månaderna och åren är viktigare än huruvida man gillar affischerna eller ej. Jag har tex aldrig gillat PP:s alarmistiska dystopi-affischer, men jag har satt upp hundratals av dem genom åren för att de politiska frågorna är viktigare än min personliga smak. I PP tror vi på kunskap och erfarenhet. 2014 är den första gången vi har sett till att brainstorma och hämta in feedback både externt och internt, både av random människor och av professionella pr- och kampanjmakare. Självklart blir uttrycket annorlunda, ovant och månne provocerande, men det betyder inte att vi ska fega ur och välja mellanmjölk.

Med detta lämnar jag den här chatten och hänvisar till mejl, eftersom jag generellt inte avhandlar jobb i pm på Facebook.

Mvh, Anna

Partiets ledning och styrelse pratar om ett gäng hemliga konsulter och ”influenser” som hjälpt dem i EU-valet och som hjälpt dem med att ta fram detta.

Jag vill ha namnen på vilka de är, så att partiet aldrig mer anlitar dem!


PS

Jag tror på breddning och kärnfrågor i förening.

Då är det intressant att debatten om USA:s övervakning vuxit sig starkare och starkare sen september förra året. Jag reagerade redan för 10 månader sen att partiet inte var speciellt aktiva i debatten kring NSA och USA:s övervakning. Jag kopplade ihop det med problem i partiet och bristen för förståelse att det behövdes en förvalskampanj. Partiet har legat lågt under EU-kampanjen också, där ACTA och frågor av mer teknisk natur prioriterats mer. Jag lägger märke till att massövervakningen lyser med sin frånvaro i höstens kampanj också.

Ändå äger PP frågan en 2009. Vi kom in i EU-parlamentet mycket tack vare folks oro för massövervakningen. Men vi gör inget av den fråga vi äger. En fråga som mycket lätt kan kopplas till breddningfrågor som försvars och utrikespolitik.

Kommentera

